maandag 18 oktober 2010

Bijna nergens in België rijden er treinen

De toestand op het Belgische spoor is nagenoeg onveranderd, zo meldt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, vanochtend rond 7.40 uur. "Lokaal kan er in Vlaanderen heel uitzonderlijk een trein rijden. Maar het is best dat de reizigers daar geen rekening mee houden."

"Het is echt de uitzondering op de regel. In theorie kan er een trein rijden", aldus Petit. Zo reed er vanochtend een trein tussen Landen en Brussels Airport, Mechelen en Leuven, De Panne en Gent en tussen Gent en Waregem. Het afgelopen uur reed een trein tussen Landen en Genk en tussen Neerpelt, Mol en Herentals. In Wallonnië rijdt geen enkele trein en alle Brusselse stations zijn gesloten.

Moeilijke spits
Het fileleed op de snelwegen gaat van kwaad naar erger. Dat zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum vanochtend rond 8.15 uur. Rond 8.30 uur stond er zowat 350 kilometer file op de Belgische snelwegen.

Inmiddels is even voor 10 uur het fileleed op de Belgische wegen gehalveerd. Touring Mobilis spreekt om 9.55 uur van 142 kilometer file. Rond 8.30 uur was er sprake van 350 kilometer fileleed.

Stakingsposten
Het spoorverkeer wordt sinds gisterenavond 22 uur gehinderd door een staking bij een deel van het NMBS-personeel. De 24 urenstaking bij het spoor is een initiatief van de socialistische vakbond ACOD. De actie wordt gesteund door de onafhankelijke spoorvakbond OVS, maar niet door de liberale en de christelijke vakbond.

Op talloze plaatsen in het land staan stakingsposten. De treinen die gisteren voor 22 uur konden vertrekken, zijn toegekomen in de grote stations en blokkeren daar het verkeer. Volgens Petit zijn er gisterenavond eerder uitzonderlijk problemen gemeld met gestrande reizigers.

Minimumdienstverlening niet haalbaar
Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) meent dat een minimumdienstverlening bij de spoorwegen in de praktijk niet haalbaar is. Dat zei ze vandaag in De Ochtend (Radio 1). De minister verwijst hierbij naar Frankrijk. "Kijk naar Frankrijk waar zo'n minimumdienst in de wet is voorzien. In de praktijk blijkt dat die op het terrein niet waargemaakt kan worden", aldus de minister.

Open Vld-senator Guido De Padt is van oordeel dat een minimale dienstverlening bij het spoor wel degelijk haalbaar is. Hij reageert daarmee op Inge Vervotte, die meent dat zo'n minimumdienst in de praktijk niet mogelijk is.

"Minister Vervotte antwoordde mij destijds dat de NMBS in staat is om met 33 procent van het personeel gedurende een dag de minimale dienstverlening bij de spoorwegen te kunnen garanderen. Dat betekent dat 67 procent van het personeel op dat ogenblik wél kan staken, zonder dat de treingebruikers daar hinder van hoeven te ondervinden", aldus De Padt. "Moet er nog zand zijn?", besluit de liberale senator.

Bron: Hln

Geen opmerkingen:

Een reactie posten