De aanleg van het automatisch stopsysteem TBL1+ op de Belgische treinen gaat goed vooruit. Het stopsysteem, dat moet verhinderen dat treinen door het rood rijden, kwam onder vuur te liggen na de treinbotsing in Buizingen, waarbij achttien doden vielen.
Inmiddels is 40 procent van de risicovolle treinen uitgerust met TBL1+. Begin dit jaar was dat nog maar een kwart. Volgens spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel zijn seinen waar veel treinen passeren met hoge snelheid prioritair.
Spooroperator NMBS moet de treinen voorzien van een TBL1+-ontvanger. Zo'n 1.121 locomotieven en motorstellen krijgen zo'n ontvanger en de NMBS hoopt dit jaar 31 procent af te werken.
De vakbonden zijn alvast tevreden met de vooruitgang, maar betreuren de moeizame vooruitgang. "Veiligheid was duidelijk geen prioriteit van de NMBS voor Buizingen. Want als het moet, dan lukt het blijkbaar wel", klinkt het.
Bron:HBVL
Geen opmerkingen:
Een reactie posten