Ongeval Glons 4 maart 2010

Donderdagnacht 4 maart 2010

Een gemende goederentrein komende van Aken, waarbij de reeks 28 als tractielocomotief werd ingezet, wordt tegengehouden aan de splitsing te Glons door een rood stoptrein. De trein wacht namelijk om de laatste personentrein komende van Luik voorrang te verlenen. Op dat moment rijdt een class 66 van de privé maatschappij Crossrail Benelux, het vroegere DLC, achteraan in op de stilstaande trein. Deze zware diesel voert op het laatste nippertje nog een noodremming uit.

Door deze noodremming blijft gelukkig de schade min of meer beperkt. De laatste wagon was beladen met enkele staalplaten die door de botsing naar voren zijn geschoven. Vervolgens hebben deze platen mee de voorlaatste wagen, een gasketelwagen, doen ontsporen.

Dankzij een privé bericht, waren we snel ter plaatse. Nog voor de massaal opgeroepen hulpdiensten (Politie, Brandweer, civiele bescherming, securail, infrabel,….). Zo hadden we de kans om een mooie nachtopname te maken.


Hulpdiensten druk in de weer vlak na het ongeval (Maarten)

Eens de hulpdiensten aangekomen waren, hadden zij de grootste moeite om de inhoud van de wagens te achterhalen. Zodat zij zelf de hulp moesten inroepen van derden, voor aan de spoorwegtaal uit te kunnen. Nadat de inhoud vastgesteld was. Werd een veiligheids perimeter ingesteld.


Opstellen veiligheidszone (Maarten)

Op vrijdagmorgen 5 maart werd de hersporingstrein van Kinkempois opgeroepen. Twee oude rakken van het type HLD 55 moesten hun krachten hierbij bewijzen. Daarbij kwamen eveneens twee Gottwald kranen aan te pas. De beresterke 55’ers konden zonder enige moeite, de ingereden locomotief onder de ontspoorde wagons uittrekken. De Gottwald kranen, die overkwamen van Kinkempois, slaagden er niet in om de ontspoorde wagons terug op de rails te krijgen. Er werd getracht om door middel van een ketting de laatste wagon onder de gasketelwagen uit te trekken, tevergeefs, de kabel begaf het. Om zeker geen risico te nemen betreffende de gasketelwagen, werd na een mislukte poging om het gas te bevriezen, de overblijvende hoeveelheid gas opgestookt. Wanneer dit tot een goed eind was gebracht, werden de onbeschadigde wagons losgekoppeld, waarna ze werden weggetrokken.


5528 & 5533 (Peter)

Wegtrekken van de class 66 onder de ontspoorde wagons (Peter)
Hersporingstrein van Kinkempois (Maarten)

één van de Gottwals kranen haalt de buffer uit de ontspoorde wagon (Peter)

 
Door het ongeval is de tank van de DE 6308 lekgeslagen (Peter)

 
Dieselpower (Maarten)
 
De schade is groot (Maarten)

Opbranden van de overgebleven hoeveelheid vloeibaar gas - ter veiligheid (Peter)

Nadat er geen gevaar meer bestaat worden de wagons losgekoppeld (Peter)

Op zaterdag 6 maart werden de ontspoorde wagons herspoort richting Visé. Omdat de ketelwagen 1 bougie kwijt was. Moest hij op de platte wagen rusten. Door deze uitzonderlijk samenstelling. Mocht het konvooi naar Visé met een maximum snelheid van 20km/h. Intussen was de Class 66 ook al afgevoerd naar Visé-Bas. Na enkele kwamen ook de wagens aan in Visé. Zij werden in Visé-Haut afgerangeerd staan. Hier zullen zij waarschijnlijk ter plaatse gesloopt worden.

Onstpoorde wagon overgebracht naar Visé (Maarten)

Class 66 overgebracht naar Visé (Maarten)
Overbrenging van 5528+5533 van Visé naar Kinkempois (Maarten)