Een derde van alle treinen zal eind dit jaar zijn uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+, dat treinen automatisch laat vertragen en stoppen voor een gesloten sein. De NMBS presenteerde vandaag een stand van zake.
De installatie van het systeem op de krachtvoertuigen werd versneld na de treinramp in Buizingen. "De migratie van het NMBS-materieel naar TBL1+ was initieel gepland tegen 31 december 2013. De datum blijft, maar door de gebeurtenissen in Buizingen werd beslist tot de versnelde uitrusting. In september 2009 werd na de homologatie gestart met de installatie, eind dit jaar zullen 319 van de 1.021 krachtvoertuigen zijn uitgerust. Perfect op schema", zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts.
De inbouw gebeurt in de werkplaatsen in Mechelen, Salzinnes, Stockem en Cuesmes, meestal gekoppeld aan een onderhouds- of moderniseringsbeurt. "We kunnen niet te veel voertuigen uit omloop nemen om capaciteitsproblemen tijdens de spits te vermijden. TBL1+ is ook geen doosje dat je in de supermarkt koopt en zo aansluit. De inbouw duurt vier dagen tot drie weken", zegt werkplaatsdirecteur in Mechelen Roger Van Hover.
TBL1+ draagt informatie over van bakens tussen de sporen naar de trein. Het systeem zorgt indien nodig 300 meter voor een gesloten stopsein voor een noodremming tot 40 km/u. Een trein die voorbij een gesloten sein rijdt, stopt automatisch. Momenteel wordt ook gewerkt aan ETCS, een nog geavanceerder veiligheidssysteem voor permanente snelheidscontrole. 64 stuurposten zullen er eind dit jaar mee zijn uitgerust. De NMBS voorziet 38 miljoen euro aan investeringsbudget voor TBL1+, 28 miljoen voor ETCS.
Bron: HLN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten