Door de nieuwe Gotthard-basistunnel in Zwitserland, die naar verwachting in 2017 klaar is, kunnen geen hoog-profiel opleggers worden vervoerd. Dat komt niet door de tunnel zelf, maar door ongeveer honderd andere tunnels, bruggen en perronoverkappingen op de routes er naartoe. Die zijn niet 4 meter hoog, zoals meer en meer de standaard worden, maar slechts 3,80 meter.
Hupac, één van de grootste bedrijven in het Europese gecombineerde spoorvervoer, dringt er bij de Zwitserse overheid op aan de spoortracés die op de Gotthard-tunnel aansluiten, geschikt te maken voor vervoer van hoge opleggers. Die kunnen weliswaar ook worden vervoerd over de al in gebruik genomen Lötschberg-Simplon-route, maar de capaciteit van die route is niet voldoende om het groeiende gebruik van hoog-profiel opleggers op te vangen.
Het Zwitserse verkeersministerie heeft staatsspoorbedrijf SBB inmiddels gevraagd een inventarisatie van de knelpunten op te stellen. SBB moet ook een schatting van de kosten maken die met de oplossing ervan gemoeid zullen zijn. Voorlopige schattingen komen uit op iets meer dan een half miljard euro.
Bron: NT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten