donderdag 26 mei 2011

Verdwijnt treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel?

De rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel dreigt te verdwijnen. Het is qua stiptheid en bezettingsgraad een van de probleemlijnen voor de NMBS. De beslissing valt over een paar weken. Mocht de lijn verdwijnen, dan wil de NMBS meteen ook een alternatief kunnen aanbieden.


De rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Brussel, met enkel een tussenstop in Luik, werd in 2007 in gebruik genomen. Een rechtstreekse verbinding met Europese hoofdstad Brussel moest helpen om de Europese roeping van Maastricht, een stad met meer dan 100 Europese instellingen, verder uit te diepen.

Duur en grote vertragingen
Maar de verbinding is buiten de spitsuren geen groot succes. De verliezen worden voor de helft bijgepast door Europa, een kwart door de stad Maastricht en een kwart door de Nederlandse provincie Limburg. Een dure verbinding dus.

Bovendien is de verbinding is een probleemlijn qua stiptheid. Dat heeft te maken met de eerder beperkte keermogelijkheden in Maastricht. Maar wanneer men vertraging oploopt in Maastricht, heeft dat een multiplicatoreffect. En dan geeft dat ook heel grote problemen op de noord-zuid-as in Brussel.

Tot slot is er ook nog een taalprobleem. Om ook in Nederland te mogen rijden, moeten de vaak Franstalige treinsbestuuders een attest hebben waaruit blijkt dat ze voldoende Nederlands kennen. Die kennis wordt dermate streng en vaak gecontroleerd door de Nederlandse spoorautoriteiten, dat de Belgische treinbestuurders het ervaren als pesterijen.

De beslissing over de eventuele afschaffing van de verbinding valt over een paar weken. Een treinshuttle tussen Maastricht en Visé en zo door naar Luik zou een mogelijk alternatief kunnen zijn.

Bron: HBVL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten